Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

O Χειμώνας του ΔΝΤ



Θα το ανακοινώσουν αμέσως μετά τις εκλογές.

Η κυβέρνηση παίρνει πίσω τη δέσμευσή της και θα το εξισώσει με το πετρέλαιο κίνησης από 1.1. 2011.

Ακριβότερο και το φυσικό αέριο με την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης. 
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Μυστικό σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που θα... φανερωθεί μετά τις εκλογές, προβλέπει την επίσπευση κατά 9,5 μήνες της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης.
Ακριβότερα κατά 45 λεπτά το λίτρο θα πληρώνουν τη θέρμανσή τους εκατομμύρια νοικοκυριά από τον Iανουάριο του 2011, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να εφαρμόσει 9,5 μήνες νωρίτερα -από τη 1/1/2011 αντί από τις 15/10/2011- το σχέδιο που προβλέπει την υπέρμετρη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης, ώστε να εξισωθεί με τον αντίστοιχο φόρο που επιβάλλεται στο πετρέλαιο κίνησης.
Το σχέδιο για την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο επισπεύδεται, σε μία προσπάθεια να καλυφθεί ένα σημαντικό μέρος της νέας “μαύρης τρύπας” των 4,3-4,5 δισ. ευρώ που αναμένεται να καταγραφεί στο δημοσιονομικό έλλειμμα του 2010 λόγω των υστερήσεων στα έσοδα και των υπερβάσεων στις δαπάνες του φετινού τακτικού προϋπολογισμού, αλλά και εξαιτίας των αναθεωρήσεων επί το δυσμενέστερον στις οποίες αναμένεται να προβεί η Eurostat στα στατιστικά στοιχεία για τα οικονομικά αποτελέσματα των φορέων της γενικής κυβέρνησης.

Ο ακριβής τρόπος με τον οποίο θα εφαρμοσθεί από τη 1-1-2011 η
εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης απετέλεσε αντικείμενο μυστικών συσκέψεων της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών με υπηρεσιακούς παράγοντες καθ’ όλη τη διάρκεια του Οκτωβρίου. Το σχέδιο στο οποίο φέρεται να έχει καταλήξει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τα εξής:
  • Κατάργηση του μειωμένου ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης, το ύψος του οποίου ανερχόταν σε μόλις 0,021 ευρώ το λίτρο κάθε “χειμερινή” περίοδο (από 15/10 έως 30/4). Από τη 1-1-2011 ο ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι πλέον ίδιος με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτή τη στιγμή ο ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης ανέρχεται σε 0,412 ευρώ το λίτρο, συνεπώς τυχόν εξίσωση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης με το σημερινό επίπεδο του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης σημαίνει αυτόματα πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση 0,391 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο θέρμανσης. Αν συνυπολογιστεί και ο αναλογών ΦΠΑ επί της διαφοράς των 0,391 ευρώ, τότε η συνολική πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση για κάθε λίτρο πετρελαίου θέρμανσης θα φτάσει τα 0,48 ευρώ το λίτρο!
  • Μικρή μείωση του ενιαίου φόρου κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Προκειμένου η πρόσθετη επιβάρυνση των καταναλωτών να μη φτάσει στα επίπεδα των 0,48 ευρώ το λίτρο, αλλά να περιορισθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, έχει αποφασιστεί ταυτόχρονη, μικρή μείωση του ενιαίου ΕΦΚ για το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης κάτω από τα 0,412 ευρώ το λίτρο, κατά 5%, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο ενιαίος ΕΦΚ θα διαμορφωθεί στα 0,39 ευρώ το λίτρο, η αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι της τάξης των 0,37 ευρώ το λίτρο, ενώ η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση των καταναλωτών (πρόσθετη διαφορά ΕΦΚ + ΦΠΑ 23%) θα ανέλθει στα 0,45 ευρώ το λίτρο.

Χαράτσι και στο φυσικό αέριο
  • Επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο, που συνεπάγεται σημαντική αύξηση των τιμών λιανικής πώλησης και σε αυτό το καύσιμο. Ως γνωστόν, η λιανική τιμή πώλησης του φυσικού αερίου συνδέεται σταθερά με τη λιανική τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης: ισούται με την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μειωμένη κατά 20%. Με την αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης από τα 0,021 στα 0,37 ευρώ το λίτρο τη 1-1-2011 οι λιανικές τιμές του φυσικού αερίου αντί να παραμείνουν μεταξύ 0,52 και 0,60 ευρώ το λίτρο (20% χαμηλότερα από τα 0,65-0,75 ευρώ το λίτρο) θα εκτιναχθούν σε επίπεδα από 0,88 έως 0,96 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 0,33-0,36 ευρώ ακριβότερα! Πληροφορίες αναφέρουν ότι, για να περιοριστεί η αύξηση της λιανικής τιμής του φυσικού αερίου σε χαμηλότερα επίπεδα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να αυξηθεί από 20% σε 30% το ποσοστό μείωσης της τιμής του αερίου σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Η κίνηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα οι λιανικές τιμές πώλησης του φυσικού αερίου να διαμορφωθούν τελικά μεταξύ 0,77 και 0,84 ευρώ το λίτρο, αντί 0,88-0,96 ευρώ το λίτρο, που θα διαμορφώνονταν αν το ποσοστό μείωσης παρέμενε στο 20%. Και πάλι όμως θα είναι σημαντικά υψηλότερες από τα επίπεδα των 0,52-0,60 ευρώ το λίτρο, που θα διαμορφώνονταν εάν δεν καταργούνταν ο μειωμένος ΕΦΚ για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Επίδομα θέρμανσης
  • Καταβολή επιδόματος θέρμανσης σε νοικοκυριά με χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους, καθώς και σε ανέργους, αναπήρους, τριτέκνους και πολυτέκνους με πολύ χαμηλό ετήσιο εισόδημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να υιοθετηθούν τα κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια που εφαρμόστηκαν για την καταβολή του επιδόματος αλληλεγγύης ή να οριστεί ως γενικό ανώτατο εισοδηματικό όριο για κάθε άτομο το σημερινό αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, το ύψος του επιδόματος θα διαφοροποιείται και με βάση γεωγραφικά κριτήρια.

  • Πόσο θα κοστίζουν
  • Πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης: 1,10 - 1,20 το λίτρο, με τον ενιαίο ΕΦΚ στα 0,39 ευρώ το λίτρο
  • Φυσικό αέριο: 0,88 έως 0,96 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 0,33-0,36 ευρώ ακριβότερα από την τρέχουσα τιμή

  • Η επιβάρυνση:
  • Πετρέλαιο θέρμανσης: Επιπλέον 900 ευρώ στα 2.000 λίτρα
  • Φυσικό αέριο: Επιπλέον 460-500 ευρώ για τα 2.000 λίτρα
Πηγή: www.makthes.gr

1 σχόλιο:

  1. Κάτι είναι λάθος με τον Προϋπολογισμό.

    Η ελληνική οικονομία έχει ήδη μπει σε τόσο βαθιά ύφεση που ακόμα και στο επίπεδο των προβλέψεων οι βελτιώσεις των δημοσιονομικών μεγεθών είναι εντελώς οριακές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει εφικτή η αναστροφή της βασικής τάσης του χρέους.

    Τα έσοδα αναμένεται ν’ αυξηθούν κατά 10% (8,7% στον τακτικό προϋπολογισμό) με αυξήσεις των εμμέσων φόρων κοντά στο 12% και μείωση των άμεσων φόρων κατά 0,1% περίπου.

    Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού αναμένεται να μειωθούν 7,8%: 12,2% μειώσεις των μισθών, 4% των συντάξεων, 11% στις δαπάνες υγείας και περίθαλψης. Απ’ την άλλη η εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) αναμένεται ν’ αυξήσει 2% τις δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού.

    Τα δημοσιονομικά μέτρα του 2011 εντοπίζονται κατά κύριο λόγο στα έσοδα παρά στις δαπάνες. Η εξοικονόμηση των δαπανών δεν είναι καν 0,6% του ΑΕΠ (κατανάλωση γενικής κυβέρνησης 0,2%, “Καλλικράτης” 0,2% κλπ). Από τα έσοδα αναμένεται το 2,3% εν πολλοίς με αμφιλεγόμενα μέτρα (πρόστιμα αυθαιρέτων 0,2%, άδειες τυχερών παιγνιδιών 0,2%, αντικειμενικές αξίες 0,1%, νέος ΦΠΑ 0,4% κ.ά) με το 1,1% να αντιπροσωπεύει την απόδοση των μέτρων του 2010 (“carry over”). Επομένως, καμιά νέα εξοικονόμηση δεν έχει πραγματοποιηθεί στην ουσία.

    Τα έσοδα του 2011 αναμένονται να προέλθουν κυρίως από 9,4% στους έμμεσους φόρους ενώ στους άμεσους φόρους θα υπάρχει μείωση λόγω της ύφεσης. Μέσα στο 2011 η αύξηση των τόκων του χρέους αναμένεται να είναι 20%.

    Το έλλειμμα του 2011 σε σχέση με το 2009 αναμένεται να μειωθεί μόνο κατά 2 δις ευρώ. Παράλληλα είναι φανερό ότι υπάρχει μια δυναμική του χρέους που έχει εκτοξεύσει τα χρεολύσια ενώ οι αντικειμενικές δυνατότητες της φορολογίας έχουν εξαντληθεί. Τα δημοσιονομικά μέτρα τρέχουν πίσω από τα χρεολύσια και απλώς δεν επαρκούν.

    Το ερώτημα είναι πως είναι δυνατόν μέτρα της τάξης των 14 δις να αποδίδουν μόνο 2 δις στο έλλειμμα χωρίς να πάρουμε υπόψη το “carry over” και τις αλχημείες με τους λογαριασμούς. Για παράδειγμα, η μείωση των διάφορων αμφιλεγόμενων ειδικών λογαριασμών δεν έχει αποδώσει ούτε 1 δις ευρώ, ενώ ο πολυδιαφημισμένος “Καλλικράτης” αποδίδει όσο αποδίδουν τα πρόστιμα απ’ τα αυθαίρετα, αν κι’ εφόσον εισπραχθούν. Οι άμεσοι φόροι ήδη αναμένεται να μειωθούν κι’ αυτό δηλώνεται ρητά και κατηγορηματικά στον προϋπολογισμό. Ο μέσος όρος της συμμετοχής της φορολογίας εισοδήματος στα συνολικά φορολογικά έσοδα είναι περίπου 42%.

    Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του 2010 υπολογίζεται σε 8,5 δις. Αν η “οριακή ροπή” για κατανάλωση, επένδυση κλπ είναι 0.9 αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποδώσουν (θεωρητικά) 7,6 δις μέσα στο 2011 και συνολικά 23 δις για την περίοδο 2010-2012. Που είναι αυτά τα 23 δις που πρέπει να αποδώσει το ΠΔΕ αν χρησιμοποιείται σωστά; Αντίθετα, ο Προϋπολογισμός αναφέρεται σε καθαρά έσοδα 35 εκ ευρώ (εκτιμώμενα) από το ΠΔΕ (Εισήγηση, σελ. 70).

    Επιπλέον το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ μειώθηκε κατά 500 εκ ευρώ κατ’ απαίτηση του Μνημονίου (Ν. 3845/6-5-2010) –που σημαίνει μακροχρόνια απώλεια 5 δις για την ελληνική οικονομία.

    Αποδοχές, παροχές και συντάξεις έχουν μειωθεί σωρευτικά κατά 30% στην περίοδο 2009-2011 (πίνακας, σελ. 70 Εισήγησης).

    Ο Προϋπολογισμός μιλά για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αλλά δεν μας δίνει κανένα ποσοτικό στοιχείο.

    Ενώ τα χρεολύσια του μεσομακροπρόθεσμου χρέους ανέρχονται σε 28,1 δις, και του βραχυπρόθεσμου σε 18,5 δις, το δημόσιο έχει εξασφαλίσει από ομόλογα μόνο 420 εκ ευρώ! Το τρέχον έλλειμμα θα είναι πάνω από 21 δις. Μ’ αυτά τα δεδομένα η εξάρτηση από το Μνημόνιο είναι σαφής όπως είναι σαφές ότι το Μνημόνιο ήρθε για να μείνει τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία. Με βάση τον υπάρχοντα προσανατολισμό του ΠΔΕ, για ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνει ούτε λόγος.

    ____________________________________________________________________
    ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ
    www.theorystudies.blogpspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή